موهای خشک و آسیب دیده و درمان آن

موی خشک, موی آسیب دیده, ماسک موی آسیب دیده

موهای خشک و آسیب دیده و درمان آن

وجود نداشتن رطوبت کافی در سطح پوست سر موجب خشکی و شکنندگی موها می‌شود که معمولا این کمبود آبرسانی در اثر عواملی مانند: بیماری، تغذیه و دلایل فیزیکی یا آسیب رسانی های خود شخص در عواملی از قبیل: رنگ کردن موها، اتو کشیدن و سشوار و… ایجاد می‌شود. خشکی دائمی در سطح سر و موها علاوه بر شکننده و کدر کردن مو، موجب ریزش، شوره سر و موخوره می‌شود.

موهای خشک و آسیب دیده یکی از انواع موها است. این نوع موها خیلی زود می شکند و آسیب می بینند. موهای خشک با برس کشیدن به راحتی ریزش پیدا می کند بنابراین ریزش مو در موهای خشک بیشتر است و حتی می‌تواند باعث طاسی شود. موهای خشک معمولاً به سختی شانه و به سرعت گره می خورد. موهای خشک ممکن است حتی با کشش کمی هم بشکند. عدم وجود رطوبت کافی و چربی کافی کف سر باعث شکنندگی موها می شود.

موی خشک, موی آسیب دیده, ماسک موی آسیب دیده

حتما برخی از افراد را دیده‌اید که بدون اینکه از روتین نگه‌داری خاصی پیروی کنند، موهای پرپشت، خوش‌حالت و براقی دارند، در این نوع شاید بتوان وراثت و جنس مو را به عنوان مهمترین نکات موثر در سلامت مو دانست. البته تعداد افرادی که دارای موی خشک هستند و از آن رنج میبرند نیز کم نیست. عوامل زیادی هستند که می توانند موجب خشکی و شکنندگی مو شوند. به عنوان مثال حرارت زیاد دستگاه هایی مانند سشوار و یا اتو مو، به بافت مو آسیب می رسانند و با گذشت زمان موجب خشک شدن ساقه  مو و خرد شدن آن ها می شود. همچنین مواد شیمیایی مانند رنگ مو و یا دکلره هم ساختار و حالت مو را به صورت کلی تغییر می دهند و آب میان بافتی مو را می گیرد و ظاهری زبر و وز و خشک و کدر به مو می دهند. شاید شما جز هیچ یک از این دسته افراد نباشید ولی موهایی خشک و بدون انعطاف داشته باشید.

یکی از راه حل های احیا موهای آسیب ‌دیده، رساندن پروتئین به ساختار موها می باشد. موادی مانند شامپو، ماسک مو، نرم کننده و انواع سرم‌ها و کرم‌های مو حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند که این محصولات به ساختار پروتئین شکسته مو کمک می‌کنند و موجب رشد و استحکام و سلامت مو می شوند.

دلایل وز و سوخته به نظر رسیدن موها

1- در فصل های سرد سال برعکس تابستان موها به دلیل نبود رطوبت خشک و وز می‌شوند؛ از همین رو آبرسانی به موها با محصولات هیدراته معتبر در شکل های متفاوت ماسک و نرم كننده‌های مو كمک ویژه‌ای به نرم و لطافت بخشیدن به موها می‌كند.

2- حمام كردن با آب داغ به ویژه هنگامی كه موهای شما به رنگ یا دكلره شده‌اند رطوبت و چربی طبیعی آن را از بین می‌برد و در نهایت بعد از هر بار حمام کردن، موهای شما سوخته و خشن به نظر خواهند رسید. بنابراین به پیشنهاد متخصص ها بعد از شست‌وشو، موهایتان را با آب‌سرد آبكشی كنید زیرا آب سرد به بسته شدن كوتیكول‌های مو و حفظ رطوبت موها كمک خوبی می‌كند. از سوی دیگر با قرار گیری در هوای گرم یا سرد خارج از حمام موها خشک می شوند و در آخر وز و شكننده می‌شوند.

3- اکثر مواد صاف كننده كه با نام‌های متفاوت كراتینه در بازار وجود دارند، آسیب‌های جدی به ساختار موهای شما میزنند؛ بنابراین بجز از سالن‌های اندکی كه از مواد استاندارد برای صاف كردن موهای آسیب دیده شما استفاده می‌كنند، درصد بسیار زیادی از آن ها موقت است و بعد از زمان کمی شرایط را از همانی هم كه بوده بدتر می‌كنند بنابراین گول تبلیغات را هرگز نخورید.

4- دلیل اصلی وز شدن موها در سال‌های گذشته بغیر از کوتاهی در مراقبت، استفاده بسیار زیاد از اقلام حالت‌دهنده به ویژه اتوی مو با حرارت زیاد است؛ حرارتی كه اگر بر روی پوست فرد قرار بگیرد موجب ایجاد تاول خواهد شد و آسیب بسیار جدی به موهای شما وارد می‌کند. شاید تا کنون به این موضوع توجه نكرده باشید ولی همین شامپوهای ساده، نرم كننده و اسپری‌هایی كه جهت شستن و حالت دادن به موهایتان استفاده می‌كنید، می‌توانند به آن ها آسیب ویژه ای بزنند زیرا تعدادی از این محصولات در تركیبات خود الكل دارند و به آسانی موها را از ریشه می‌خشكانند. پس دقت کنید كه در زمان خرید، سراغ محصولات بدون الكل بروید.

5- یکی از مرسوم ترین اتفاقاتی که سلامت موهای شما را به خطر می اندازد عادت نداشتن شما به استفاده کردن از نرم کننده و ماسک های آبرسان و تقویتی می باشد. ترکیباتی که بعد از شستشوی موها در حمام اجازه خرد شدن یا هر نوع آسیبی را به ساختار مو نمی‌دهد. نوع محصولی کهمی خواهید از آن جهت نرم کننده استفاده نمایید اهمیت بسیار بالایی دارد پس با اندکی جستجو یکی از بهترین نوع آن را انتخاب و مصرف کنید. تجربه استفاده سایر افراد در خوب یا بد بودن کیفیت یک محصول به انتخاب شما کمک زیادی خواهد کرد.

6- در نهایت به عنوان عامل و نكته تكراری آخر باید عرض کنیم كه استفاده کردن از مواد دكلره و رنگ‌های شیمیایی جهت تغییر رنگ موهای‌تان را به حداقل برسانید زیرا موهای شما هرچه که مقاوم و سالم باشند، بازهم در مقابل این مقدار تركیبات شیمیایی آسیب دیده، سوخته و وز به نظر می‌رسند.

موی خشک, موی آسیب دیده, ماسک موی آسیب دیده

راه های ترمیم موهای آسیب دیده

1- رژیم غذایی‌تان را اصلاح نمایید و از رژیم های سرشار از کلسیم، آهن، اسیدفولیک، انواع ویتامین ها و املاح معدنی استفاده نکنید.

2- موها به کمک محصولات، داروها، پروتئین ها، ویتامین ها و نرم کننده ها هموارتر می شوند.

3- اگر موهای کم حجمتان، جنسشان چرب است، از شامپو های مناسب جهت کنترل کردن چربی سر استفاده نمایید تا موهای شما بیشتر کم حجم تر به نظر نرسد و هیچ گاه از نرم کننده استفاده نکنید.

4- موهای خود را تقویت کنید و از شامپوها، ماسک ها و سرم های مغذی مو استفاده کنید تا کوتیکول مو تقویت شود و تار موها از آسیب رسانی بیشتر در امان بماند.

5- روغن های تقویتی، طبیعی و گیاهی حاوی مواد مغذی، اسیدهای چرب و … هستند و می‌توانند بخشی از نیازهای اساسی موهایتان را رفع کنند. استفاده از روغنهای تقویتی، گیاهی و مواد طبیعی علاوه بر ترمیم مو های آسیب دیده در زیبا کردن و تقویت موها نیز تاثیر بسزائی دارد.

6- انتخاب یک شامپوی مناسب برای موها بسیار ضروری است. بسیاری از شامپوها دارای ترکیبات پاک کننده ای هستند که یکی از آن ها سولفات ها هستند. سولفات آزاد به عنوان ترکیبی در فرمول شامپوها باعث درخشندگی موها می شود و موها را تمیز و براق می کند ولی میزان آن باید به دقت کنترل شود. خوشبختانه امروزه کارخانه های معتبر تولید کننده لوازم بهداشتی شامپوهای مخصوص موهای خشک تولید می کنند و تلاش می کنند فرمولاسیون شامپوها را مانند پژوهش های جدید به روز نگه دارند.

موی خشک, موی آسیب دیده, ماسک موی آسیب دیده

7- اگر موهای خشکی دارید تا جایی که امکان دارد کمتر از سشوار استفاده نمایید ولی اگر استفاده می کنید، مدت زمان آن را به حداقل برسانید. بهتر است قبل از استفاده از سشوار از سرم های مخصوص موهای خشک استفاده نمایید، این سرم ها باعث می شوند آسیب کمتری به موهای شما وارد شود. پس از حالت دادن مو و سشوار زدن می توانید از ماسک و یا روغن های مخصوص موهای خشک استفاده کنید.

8- بعد از خشک شدن موها از سرم جهت محافظت و تقویت بیشتر آن استفاده نمایید. به دنبال یک سرم ضد وز یا روغن موی ترکیبی باشید. روغن‌هایی که به تقویت و رفع موهای آسیب دیده ی شما کمک می‌کند عبارتنداز:

روغن جوجوبا : این روغن مواد معدنی موردنیاز مو را تامین و آن را مرطوب می‌کند و موجب تحریک پوست سر خواهد شد.

روغن نارگیل : این روغن به موهای شما نرمی و درخشش می‌دهد.

روغن رزماری : این روغن سرعت رشد مو را افزایش می‌دهد، ریشه‌های مو را تحریک می کند و گردش خون را بهبود می‌دهد.

روغن بابونه : این روغن پوست سر را نرم و موها را درخشان می‌کند.

روغن آرگان : این روغن علاوه بر تقویت و بازسازی مو آن را نرم و درخشان می‌کند.

روغن آووکادو : این روغن غنی از ویتامین‌ها، چربی، پروتئین، اسیدهای چرب ضروری و روغن‌های طبیعی است که به بازسازی موهای آسیب دیده و بازگرداندن درخشش موهای خشک کمک می‌کند.

انواع ماسک مو و سرم مو از برندهای مختلف با بهترین قیمت و کیفیت را می توانید از سایت زیباکالا مشاهده و خریداری کنید.

زیباکالا
ارسال دیدگاه